Parmentier met witloof, erwtjes en gehakt

Gerechtjes met de naam Parmentier zijn een ode aan de grote Frans chef die de aardappel weer op de kaart wou zetten. En dat is hem aardig gelukt.

De aardappel is heel geschikt om in allerlei gerechtjes te verwerken.

Er zijn zoveel verschillende soorten die je op een eindeloos aantal manieren kan bereiden.

Voor dit gerechtje kies je een kruimige soort. Op die manier kan je een zalige puree maken.

Recept: Parmentier met witloof, erwtjes en gehakt

Ingrediënten voor 4 personen:

Uit de winkel:

8 stronkjes witloof, de harde kern eruit gehaald en in reepjes gesneden

250 g diepvriesdoperwten

600 g gemengd gehakt

2 el granenmosterd

paneermeel

Uit de voorraad

nootmuskaat

boter

een scheutje olijfolie

peper en zout

8 grote kruimige aardappelen, geschild en in blokjes

150 ml melk

Voorbereiding: 15 minuten

Bereiding: 20 minuten

Oventijd: 30 minuten

  • Verwarm de oven voor op 180°C.
  • Kook de aardappelen helemaal gaar.
  • Giet ze af en vang een kopje kookvocht op. Meng het kookvocht met de melk.
  • Kruid de aardappelen met peper en zout en nootmuskaat.
  • Voeg een klontje boter toe en de aangelengde melk.
  • Pureer met behulp van een stamper tot een smeuïge puree.
  • Meng de mosterd door de puree.
  • Proef en kruid eventueel extra bij.
  • Smelt een klontje boter in een ruime pan en stoof het witloof samen met de erwtjes aan tot alles beetgaar is.
  • Kruid met peper en zout en een beetje nootmuskaat.
  • Doe het witloof over in een ingevette ovenschaal.
  • Verwarm opnieuw een beetje boter en bak het gehakt rul. Kruid het gehakt naar smaak. Let op, vaak heeft de slager het gehakt al gekruid. Vraag het zeker na.
  • Doe het gebakken gehakt bovenop het witloof in de ovenschaal.
  • Verdeel nu de puree over het gehakt en strijk mooi uit tot 1 laag.
  • Maak er mooie streepjes in.
  • Verdeel het paneermeel in een dunnen laag over de puree en leg er enkele kleine klontjes boter op.
  • Plaats de schotel in de warme oven voor een half uurtje, tot de puree mooi gegratineerd is. Je kan op het laatste altijd de grill even aanzetten voor een extra korstje.
  • Haal de schotel uit de oven en verdeel dit dampende gerecht.

Liever courgette, dan witloof. Dat kan! Geen fan van erwtjes, maar liever wortel, ook dat is een heerlijke groente om in dit gerecht te verwerken.

Je maakt het gerecht heel eenvoudig vegetarisch door het gehakt te vervangen door een veggie-variant.

Een lactosevrije variant verkrijg je door de melk te vervangen door bvb. rijstmelk en de boter door Alprosoja. Ik neem zelf een deel Alprosoja en een deel olijfolie.

Glutenvrij? Zorg voor glutenvrij gehakt en glutenvrij paneermeel.

Lieve kookgroetjes van Katrijn!!!

Print Friendly, PDF & Email

Gepubliceerd door

katrijn

Ik ben 45, gek op koken, gehuwd en heb 2 tienerdochters. Als verpleegkundige/voedingsconsulente en dieetkok wil ik jullie graag laten delen in mijn kook-enthousiasme. Ik wil jullie ervan overtuigen dat Bourgondisch genieten en gezond leven perfect samen gaan.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.